diumenge, 3 de maig de 2015

TENDENCIAS EMERGENTES EN EDUCACIÓN CON TIC

En aquesta ocasió en comptes de parlar d'un article m'agradaria comentar un llibre "Tendencias emergentes en educación con TIC". Aquest llibre com hi diuen alguns lectors és una porta que se'ns obre per ajudar-nos als mestres, a veure que es poden aprofitar les noves tecnologies de moltes maneres i que hi ha de recursos per triar. El que cal és interès!

Hi ha gent al núvol que parla sobre aquest llibre, per tant, vull dir que és un llibre amb bons comentaris, ara bé, un exemple és :


"En las siguientes páginas descubriremos el potencial de los códigos QR que nos llevarán de la mano hasta su hermana mayor: la realidad aumentada, posiblemente uno de los campos con más futuro y más posibilidades educativas en cualquier área o nivel educativo. También descubriremos cómo el juego sigue manteniendo un enorme poder de atracción tanto en la infancia como en los jóvenes y cómo los videojuegos se van a convertir en unos grandes aliados para la tarea docente. Pero para que este descubrimiento sea posible todavía debemos romper muros que franquean el paso a los dispositivos que hacen posible una nueva manera de acercarnos al conocimiento. De ello dan buena cuenta un par de capítulos sobre cómo el aprendizaje está en nuestras manos si dejamos de prohibir y comenzamos a recomendar el uso del móvil para determinadas actividades educativas, algo que se convertirá en un verdadero caballo de Troya que ya está entrando en el aula.



Veremos cómo hay una tendencia imparable hacia el uso de una red cada vez más social, más abierta y solidaria que desemboca en la creación colaborativa de contenidos y a su distribución para su utilización en abierto. Como este uso debe ir emparejado con el conocimiento y el buen uso de las licencias Creative Commons en educación, contamos con otro capítulo que habla con todo detalle de este tema."


Ara bé,a la nostra classe de TIC ens van a presentar aquest llibre i considero que és una eina molt interessant per entendre el món de les TIC's i en aquest cas, la RA (Realitat augmentada).

El capítol que vaig llegir i per tant, del que vull parlar és "Posibilidades de la realidad aumentada en educación".

Crec que ajuda molt a entedre el terme de la Realitat Augmentada, però al mateix dóna exemples de que es possible treballar amb aquesta eina i per tant, dóna eines de com es poden fer servir a l'aula i la metodologia.

Puc destacar llavors, la classificació que fa de la R.A, fonamentada per Lens - Fitzgerald (2009), com es la seva forma de treball, paràmetres i tècniques utilitzades: 
Nivell 0: Hiperenllaç amb el món físic : és la manera més inicial els codis QR on s'enllacen textos, vídeos, URLs, números de telèfon, etc.

Nivell 1: R.A basada en marcadors: són uns simbols impressos en paper que permeten veure amb l'App i el dispositiu, objectes en 3D, vídeos, imatges, etc.

Nivell 2: R.A markerless: aquí ja no és necessària un marcador, sinó que amb una imatge o bé objecte i geolocalitzacions reconegut pel hardware  dóna lloc al contingut digital i en el cas de les geolocalitzacions fa servir un GPS, brúixola i  acceleròmetres, més la connexió a Internet. 

Nivell 3: Visió augmentada: actualment hi ha les Smart Glasses, on permeten veure l'entorn augmentat. 

D'acord allò puc dir que, realment em pesava que només eren dos tipus de realitat augmentada, aquelles del codi QR i les del markerless. 

Altre aspecte és el fet de tenir la possibilitat d'organitzar activitats de R.A, com ara caçar tresors o gymcames, fent servir codis QR i eines de geolocalització, com ara, el  projecte  Libregeosocial (gymcames).  

Així mateix,el fet que mitjançant la R.A, s'afavoreixen l'aprenentatge através del descobriment, el desenvolupament d' habilitats professionals, és pot veure representada amb jocs educatius, modelatge d'objectes 3D, llibres amb R.A i materials didàctics. És a dir, permet obtenir aprenentatges tant a l'Educació Primària, com a Secundària i també en un nivell superior, no només s'obre cap a un públic determinat, sinó que vol ser una realitat per tots i totes les persones de la societat i formar part de l'educació al llarg de la vida de les persones, estant present en diversos àmbits.

Dos aspectes que vaig trobar interessants en aquest capítol van ser: 

1- El projecte Realitat3, que mitjançant la Realitat augmentada permet donar eines al mestre i a l'alumnat per conèixer  de moment, el món de l'assignatura del Coneixement del Medi.
Vaig trobar un vídeo per veure com era allò que explicaven al llibre i considero que és més interessant, ja que és més visual  i sembla més interessant  i motivant que només mirant el llibre de text tradicional. 
A més permet que l'infant pugui viure més a prop els processos que se li estan ensenyant  i entendre'ls millor. 


Explicació des de la Realitat3:

2- La possibilitat de crear amb l'ajuda dels infants  llibres amb R.A,  com és el cas del llibre " Conociendo el Museo Arqueológico de Ancahs: Tradiciones culturales del antiguo Perú", un llibre creat pels alumnes de l'escola Jesús Nazareno de Shancayán de Perú amb l'objectiu de conèixer i comprendre la història local i regional. M'ha interessat tot, però el que més, és la manera que el crear el llibre no  va ser l'objectiu ni la finalitat, sinó el mitjà per aconseguir el seu objectiu, conèixer i comprendre la història del seu país. 

Enllaç d'un vídeo del llibre amb una nena fent-lo servir: 


És un llibre que val la pena llegir amb calma, per poder gaudir i aprofitar el contingut!



Cap comentari:

Publica un comentari